Två veckor och 2 dagar gammal

publicerat i 0-1 månad, Allmänt, Nicolas;

Har precis sagt hejdå till pappa Kim som åker hem till Ängelholm i några dagar för lite ärende och fixa all papper som ska skickas in. Det känns konstig och säga hejdå nu..vi som ha varit med varandra hela tiden sen Nico föddes. Kommer vara tomt och sova utan pappa Kim inatt😔 men men han kommer tillbaka om några dagar!

Vår lilla skatt växer som han ska göra. Igår var vi på bcv på kontroll. Han har nu passerat sin födelsevikt. Väger 3.7kg och är 52 cm. Det känns skönt att få veta att han går upp i vikt och må bra. Man ska verkligen inte måla upp en för bra bild iförväg. För alla barn är olika och det tar tid och komma in i en rutin med allt. Jag trodde ibörjan att sömnen skulle vara mitt största problem när jag få barn ( haha ni som känner mig vet hur mycket jag älskar och sova 😚) men det visa sig nu nätterna är inte värst. Nico är en underbar och lugn pojk så länge han är nöjd med ammningen. Mätt och belåten så kan man nästan göra vad man vill med honom utan att han ska gråta. Men när han väl är hungrig då är det inget mer än bröstet som få honom och lugna sig.
Därför har ammningen varit största problemet för mig. Det ha varit jobbigt första veckan då både jag och Nico hade svårt och sammabeta så det skulle bli bra för oss båda. Nico är alldeles för ivrig och stressad när han ska amma. Därför få han inte riktig tag i mina bröst och gråter hysteriskt. Vilket leder till att jag få halv panik när jag ser och hör honom så. Det blir en ond cirkel och han suger fel och jag har fått massa sår. Det gör bara ont och amma honom. 😭 
Som tur så är detta bara början..vi lär oss och det blir bättre och bättre med tiden. Jag har fortfarande ont i början när han få tag i bröstet men det går över. Tänk om ammningen skulle vara smärtfri då skulle jag vilja amma hela tiden haha 😋 det är så mysig och ha honom i famnen! 
När Nico var i magen så var vi väldig kräsen när det gäller mat. Jag åt inte så mycket och var inte alls sugen på mat överhuvudtaget typ 🤔 men nu när han är född så är det helt tvärtom. Han är hunrig hela tiden känns det som. Ibland hinner inte mina börst vila innan det är dags och amma igen 🙈 vilket leder till att jag faktiskt går runt här hemma med ömna börst konstans!
Första veckan såg Nicos rutin ut såhär: vaken, amma och sover. Om och om igen det va inte ofta man kunde få se honom vaken. Han sov nästan hela tiden. Det var bara på natten det hände grejer.
Andra veckan: han är mer vaken nu ibland kan han vara vaken 1-1,5 h när han mätt och belåten. Vi börja få en rutin på det nu. Men det är fortfarande tidskrävande. Det blir nog bättre efter en månad tror jag. 
Nu ska jag passa på och sova med Nico innan det är dags igen hihi 

Kommentera inlägget här :